Change Management
arrow_drop_up arrow_drop_down
28 mei 2019 
in Blog

Change Management

Wat is Change Management? Dat is de vraag die ik regelmatig krijg vanuit mijn omgeving wanneer ik vertel over mijn werk en waarmee ik mij dagelijks bezig houd bij klanten. 

Wie ben ik?

Mijn naam is Kevin de Vries en ik ben bijna vijf jaar in dienst bij Camarate ICT. In deze vijf jaar heb ik verschillende functies mogen bekleden. Van werkplekbeheerder tot systeembeheerder.

Twee jaar geleden heb ik de keuze gemaakt om minder met techniek bezig te zijn en mij te gaan richten op de functionele vragen die klanten hebben op specifieke applicaties. In deze periode ben ik aan de slag gegaan als functionele applicatiebeheer voor de applicatie Ultimo. Bij deze klant heb ik een project begeleid om standaard wijzigingen te definiëren, uit te werken en te implementeren binnen Ultimo (voor de beeldvorming; de wijzigingsmodule werd in zijn geheel niet gebruikt). Uiteindelijk is dit project succesvol geïmplementeerd en wordt dit nu bedrijfsbreed gebruikt voor verschillende aanvragen en wijzigingen.

Wat heeft dit met Change Management te maken?

Tijdens mijn voorgaande opdracht ben ik in aanraking gekomen met Change Management, omdat deze rol door niemand actief werd opgepakt heb ik voorgesteld om dit te vervullen en dit werd enthousiast ontvangen. Ik zag dit als een mooie kans om dit gebied te verkennen en mijn kennis hierin te verbreden. Tijdens deze periode ben ik erachter gekomen dat deze functie mij beter past dan een functioneel applicatiebeheerder. Als functioneel applicatiebeheerder ben je over het algemeen specifiek met één applicatie bezig mits het een grote organisatie betreft. Als Change Manager moet je organisatiebreed kunnen kijken en heb je met vele aspecten van een organisatie te maken.

Wat doet een Change Manager in zijn dagelijkse bezigheden?

Een Change Manager is iemand die binnen een organisatie zorgt dat veranderingsprocessen succesvol verlopen. Hij houdt zich bezig met Change Management, ook wel veranderingsmanagement of verandermanagement genoemd, en is het aanspreekpunt tijdens een veranderingstraject.

De veranderingsprocessen waarmee een change manager te maken heeft, kunnen op de meest uiteenlopende vlakken betrekking hebben. Voorbeelden zijn strategische veranderingen, operationele veranderingen en technologische veranderingen (al dan niet op het gebied van ICT). In feite is een Change Manager een specifiek soort projectmanager; zijn project is een bepaalde verandering.

Wat zijn de globale aandachtsgebieden van een Change Manager?

Change managers houden zich onder andere bezig met de volgende zaken:

  • Ontwerpen en uitzetten van veranderingsprocessen
  • Uitvoeren van impactanalyses
  • Bepalen van de concrete bedrijfsonderdelen die deel uitmaken van het veranderingsproces
  • Opstellen van doelstellingen van een verandering
  • Bewaken van de voortgang van een verandering
  • Fungeren als aanspreekpunt voor directie, medewerkers en overige stakeholders gedurende een veranderingsproces
  • Verstrekken van advies aan opdrachtgevers en directie
  • Aanstellen en aansturen van stuurgroepen omtrent veranderingen
  • Verkrijgen van draagvlak voor verandering (door middel van bijvoorbeeld rapportage, overleg en presentatie)
  • Voorbereiden van besluitvorming omtrent veranderingsmanagement
  • Omzetten van marktontwikkelingen in organisatieveranderingen

Wat maakt je een goede Change Manager?

Behalve veel kennis van het functioneren van organisaties, zijn leiderschapskwaliteiten onmisbaar voor een Change Manager. Zonder de nodige overtuigingskracht en communicatieve vaardigheden creëer je niet voldoende draagkracht binnen een bedrijf om veranderingen voor elkaar te krijgen. Bovendien moet je strategisch sterk zijn en een goed gevoel hebben voor ontwikkelingen in de markt.

Summary

Ik hoop dat ik middels bovenstaande jullie een inzicht heb kunnen geven wat Change Management inhoudt en waarmee een Change Manager zich zoal mee bezig houdt. Dit jaar wil ik mij verder ontwikkelen door mijn Green Belt Six Sigma te behalen.

Lean Six Sigma is een wereldwijd bewezen methodiek voor het duurzaam en aantoonbaar verbeteren van processen en organisaties. Het biedt een aanpak waarmee organisaties op een gestructureerde wijze (Define, Measure, Analyse, Improve en Control of DMAIC) concrete resultaten kunnen boeken met continu verbeteren.

Over de schrijver
Reactie plaatsen